Service Use of 110 by Malang City Polresta Satlantas in Increasing the Speed of Handling Traffic Accidents

  • Moh. Nur Rinaldi Akademi Kepolisian Republik Indonesia
Keywords: LAYANAN 110, KECELAKAAN LALU LINTAS, PENINGKATAN KECEPATAN PENANGANAN, SATLANTAS, POLRESTA MALANG KOTA, JAWA TIMUR, TEKNOLOGI, KEPOLISIAN

Abstract

We can actually minimize deaths and material losses resulting from traffic accidents by handling them quickly and appropriately. This research aims to identify, describe and describe efforts to utilize the 110 service so that it can provide benefits in increasing the speed of handling traffic accidents. In the analysis, researchers used the 6M management theory (Man, Money, Material, Method, Machine and Market), POAC management theory which consists of planning, organizing, implementing and controlling, as well as public service theory. The concepts used in this research are the concept of utilization, the concept of service 110, and the concept of handling traffic accidents. This type of research is field research using a qualitative approach with data collection techniques in the form of interviews, document study and observation. Based on research results, the 110 service is still not widely known and utilized by the public in reporting and notifying traffic accidents. The implementation of the 110 service is still not in accordance with Perkap No. 1/2018. And the handling process is still limited in terms of human resources, quantity of infrastructure and spending more funds than the available budget.

References

DAFTAR PUSTAKA

Jurnal
Sinambela, A. dkk. (2010). "Pelayanan Publik dalam Perspektif Good Governance" dalam Jurnal Ilmu Pemerintahan, Vol. 1, No. 1.
Penelitian ARIZTRA ARIF MAHMUDA (2019): [[1]] Penelitian MUHAMMAD ASAUGI (2019): [[2]] Penelitian JONATHAN MAMPETUA SIRAIT (2019): [[3]]
Buku
Hardiyansyah, H. (2011). Pelayanan Publik: Konsep dan Implementasi di Indonesia. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Heru Soviyan. (2013). Manajemen Menurut G.R. Terry. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Kurniawan, A. (2005). Pelayanan Publik Menurut Moenir. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Lembaga Administrasi Negara. (2011). SANKRI Buku III. Jakarta: Lembaga Administrasi Negara.
Mahmudi. (2011). "Pelayanan Publik Menurut PAndangan Islam" dalam Hardiyansyah, H. (2011). Pelayanan Publik: Konsep dan Implementasi di Indonesia. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Manullang, M. (2005). Drs. M. Manullang. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Robbins, S. P., & Coulter, M. (2005). Management 8th Edition. New Jersey: Pearson Education.
Scott M. Cultip dan Allen H (2016). Centre, "Effective Public Relations", Edisi ke-11, Pearson Education.
Wasistiono. (2011). "Pelayanan Publik menurut Wasistiono" dalam Hardiyansyah, H. (2011). Pelayanan Publik: Konsep dan Implementasi di Indonesia. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Undang-Undang
Undang - Undang No. 2 Tahun 2002 tentang Kepolisian Negara Republik Indonesia.
Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik.
Peraturan Kepolisian Negara Republik Indonesia No. Pol. SKEP/360/VI/2005 tanggal 10 Juni 2005 tentang Grand Strategi Polri (2005-2025). Jakarta: Polri.
Perkap No. 6 Tahun 2019 tentang Penyelenggaraan Sistem Keamanan dan Ketertiban Masyarakat (Kamtibmas).
Perkap No. 20 Tahun 2014 tentang Layanan Polisi 110.
Perkap No. 2 Tahun 2021 tentang Susunan Organisasi dan Tata Cara Kerja pada tingkat Kepolisian Resor dan Kepolisian Sektor. Jakarta: Polri.
Perkap Nomor 1 Tahun 2019 tentang Logistik dan Anggaran Polri.
Makalah
Mutmainah., Syafi’i., dkk(2024). Peran Dikmas Lantas Oleh Unit Kamsel Dalam Mengurangi Kecelakaan Lalu Lintas Di Polres Jajaran Polda Jawa Timur. (Makalah Seminar Sekolah, Akademi Kepolisian). https://drive.google.com/drive/folders/1RmXgeXX6Sp9JkMcCmH67Ht88JKITVlxG
Internet
Badan Pusat Statistik (BPS) Kota Malang. (2022). Bps.go.id. https://malangkota.bps.go.id/indicator/12/48/1/jumlah-penduduk-menurut-kecamatan-dan-jenis-kelamin.html
Badan Pusat Statistik. (2023). Data Kependudukan Kota Malang. Kota Malang: Badan Pusat Statistik.
Departemen Dalam Negeri. (2004). Pengembangan Pelayanan Terpadu Satu Pintu. Jakarta: Departemen Dalam Negeri.
Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 63 Tahun 2003 tentang Pelayanan Publik.
Polresta Malang Kota. (2023). Laporan Kecelakaan Lalu Lintas di Kota Malang. Diakses dari https://www.Polrestamalangkota.com/laporan-kecelakaan-lalu- lintas-di-kota-malang/
Wawancara dengan Kompol Akhmad fani Rahim, 2023
Wawancara dengan Kompol Mey Suryaningsih, 2023
Wawancara dengan AKP Siswati, 2023.
Wawancara dengan AKP Sutomo, 2023.
Wawancara dengan Ipda Wahyu, 2023.
Wawancara dengan Ipda Atang, 2023.
Wawancara dengan Ipda Suprayitno, 2023.
Wawancara dengan Bripda jovinno, 23 Oktober 2023.
Wawancara dengan Bripda Reza Arsy, 23 Oktober 2023.
Daftar Personil Unit Gakkum Satlantas Polresta Malang Kota, 2023.
Statistik kecelakaan lalu lintas Polresta Malang Kota Tahun 2023.
Published
2024-09-17
How to Cite
Rinaldi, Moh. Nur. 2024. “Service Use of 110 by Malang City Polresta Satlantas in Increasing the Speed of Handling Traffic Accidents”. Advances in Police Science Research Journal 7 (4). http://journal.akpol.ac.id/index.php/apsrj/article/view/1513.